Cianura de potasiu

The Bastard of Istanbul, (The Turkish title means „The Father and The Bastard”)

So, acum ceva vreme terminasem de citit cartea asta, o carte pe care mi-am luat-o fara sa stiu nimic in prealabil. Mi se pare ca am citit o recomandare in fuga, undeva pe net. Autoarea, Elif Shafak este o tipa de origine turca, care se naste in Franta si traieste si prin Spania. Scrie romane in acelasi curcubeu de limbi, iar romanul de fata este scris (nu, nu in turca) ci direct in engleza. Cand citisem si recomandarea cu pricina, citisem si ca e vorba despre o carte avand la baza ‘saga’ a doua familii, una armeana si una turca. Este cred, a patra de genu’ asta pe care-o citesc, dupa Allende-Casa Spiritelor, Eugenides-Middlesex, si evident Marquez-Un veac de singuratate. In general imi plac povestile astea ‘de familie’, nu reusesc sa ma plictiseasca deloc. Mai greu cu sacul de personaje care apar, dispar, interactioneaza si asa mai departe. La carti de genu’ asta trebuie sa-ti dezvolti atentia distributiva sau sa faci schite pe hartie cum ma trezisem eu acum ceva ani cand citeam una din cele mai sus amintite. Oricum a fost haios. Revenind la carte, povestea mi s-a parut un pic cam subtirica, cred ca putea sa fie mai densa totusi, mi-ar fi placut mai mult. Ar fi fost mai bine. Familiile astea doua, cea armeana si cea turca sint unite printr-o legatura dubioasa. Nu o sa fac un spoiler din postul asta, asa ca sint unite doar printr-o legatura dubioasa. Apar si doua tipe de 19 ani care ‘ies in fata’, Asya, turcoaica nascuta din adulter (oh goth i spoiled it after all) si Armanoush, care este pe jumatate americanca si pe jumatate armeana. Printre altele, scriitoarea atinge si problema ‘genocidului armean’, chestie de pur prost gust, smells like nobel prize, care nici macar nu e exploatata calumea. Faze de genu’ asta ma enerveaza intr-o carte. Daca tot te gandesti sa amesteci o poveste misto cu chestii politice, macar asigura-te ca iese ok. Whatever, poate ca ceea ce am remarcat eu si mi s-a parut strident sint anumite similitudini cu alte romane deja consacrate care merg pe linia asta. Probabil ca nu a fost intentionat, dar numai faptul ca nu au fost premeditate e nasol. Poate ca cel mai tare in sensul asta e sfarsitul cartii, care mi-a adus instantaneu aminte de inceputul unei carti, dupa cum spuneam, consacrate. Nu stiu care-i faza cu cianura asta de potasiu. O fi fost vreo otrava boema la vremea aia… ar trebui sa ma mai documentez. Ideea care este amintita in amandoua cartile e ca miroase a migdale amare, ceea ce probabil o face greu de identificat pe moment. Very interesting, cred ca daca as avea mai mult timp si chef chiar as sta sa fac o comparatie pe chestia asta, pentru ca da de gandit. Una peste alta e o carte care merita citita de dragul unei lecturi placute. Si de dragul chestiilor dubioase (poate or fi mai multe decat cele pe care le-am amintit eu).  

Peseu mare, azi am fost in Bucuresti la Universitate. De pe Autostrada Soarelui am intrat direct pe Splaiul Independentei sau Unirii, acum imi scapa exact ce splai e ala pe care curge Dambovita. In fine, strada aia trece pe langa Glina. Si eu am trecut pe-acolo, pe unde m-a traznit (mai tare ca asta vara!!!!!!!!!!) o putoare groaznica. Cred ca si Grenouille ar fi mandru de duhoarea aia ingrozitoare. E pur si simplu un cataclism. De doua ori m-am dat jos din masina sa vomit, am zis ca-mi vomit si sufletul pana la urma, si se termina totul. Mi-e o mila groaznica de muncitorii care lucreaza acolo. Acolo sint oameni care o sa moara tineri daca nu isi pun vreo masca de filtrare a aerului. God have mercy! La modul cel mai serios!

Lasă un răspuns

