a bit of blood for the love of God

fando.jpg

Ok, acum o sa va dezamagesc fantastic pentru ca o sa va povestesc despre un film care mi-a placut, Fando y Lis.

O sa incep prin a spune ca Jodorowski e ceva special pentru mine in materie de filme. Fiecare are o slabiciune, undeva in adancul sufletului, fie ca e vorba de ceva din domeniul literaturii, al muzicii, sau al filmului. Mai grav este cand ajungi sa ti-o declari, adica exact ceea ce fac eu acum. Pentru ca e greu sa fii impartial, obiectiv.

In cazul lui Jodorowski, ca si in cazul filmelor suprarealiste, ai doua optiuni: ori il urasti, ori il idolatrizezi. La mijloc e foarte greu sa fii.

Nu pot totusi sa nu le dau dreptate celor care urasc genu’ asta de filme pentru ca au o justificare super-tare. In general in cazu’ filmelor astora nu se poate sa nu dai peste vreo scena sexuala explicita sau peste vreuna gore, care, fie vorba intre noi, de multe ori au fost interpretate ca fiind de prost gust. Ei bine, artificiile de genu’ asta le poti interpreta ca o strategie perfida a regizorului de a-ti ataca sistemul emotiv. Pentru ca imaginile sunt brute si brutale, din start feedbackul la ele e maxim. Pentru ca el este instinctual.

Trecand de filosofia filmului suprarealist, Fando si Lys sunt un cuplu ciudat care pornesc intr-un fel de calatorie initiatica i-as spune eu, spre Tar.

Tar este singurul oras ramas dupa ce toate orasele de pe pamant au fost distruse. Este locul sacru, al vindecarii si al linistii. Pentru mine Tar este evident paradisul pierdut in toata splendoarea lui. Amandoua personajele au suferit in copilarie, Fando a avut o drama de familie (de fapt familia lui intreaga a fost o drama, dovada ca in timpul calatoriei isi intalneste tatal mort intr-o groapa improvizata pe post de mormant, si isi omoara mama care aluneca de asemenea intr-o groapa a mortilor) iar Lys a fost maltratata de un grup de artisti de teatru.

Daca Fando este scindat doar psihic, Lys nu poate sa mearga, asa ca sta calare pe un carucior cu patru roti, cu o papusa in brate, un megafon (sau ceva de genu’ asta, acum imi scapa denumirea instrumentului) si o toba. Ambarcatiunea asta ciudatai este impinsa de Fando pe niste carari prin ceea ce seamana a fi o cariera de piatra. (sint foarte curioasa unde s-au filmat scenele cu pricina). Evident ca pe parcursul calatoriei se intalnesc cu tot felul de personaje ciudate, despre care as putea insira pagini intregi, dar nu am de gand s-o fac.

Filmul e portionat, scindat, are aspectul de puzzle.

E discontinuu si pentru mine a fost ca un mare colaps. Daca ar fi dupa mine, as putea aproape sa bag mana in foc ca, cu siguranta a fost un brain-strorming al regizorului, care, inconstient, a facut arta. Probabil ca asta ar fi de reprosat. Cam pe acelasi gen de principiu se merge si in literatura, ceea ce se cheama dicteu automat, din care ies vrute si nevrute. Depinde in ce masura pot fie le considerate geniale.

Nu in ultimul rand, asta e un film despre Viata, despre chestia aia pe care oamenii o cauta ca tembelii every day, fara a sti exact ce cauta, si fara a gasi vreodata ce cauta, chestie care poarta numele de Tar. Un film despre dragoste, un film despre obstacolele cacacioase pe care le avem de infruntat, despre obligatii si despre felul in care incercam sa fugim de ele fara success.

Iar prin asta isi castiga autenticitatea.

  

Peseu: mie mi s-a parut si ca filmul face aluzie la alte doua filme, si daca-as fi vazut mai multe de dinainte de ’68 poate as fi vazut si altele. E vorba de L’age d’or si p e alocuri de La Strada. Fireste, e posibil sa delirez, si sa gasesc acul in carul cu fan chiar si-acolo unde el nu este. Dar pentru prima data am o groaza de scuze, si voi puteti sa nu fiti de acord cu mine, pentru ca din filmul asta fiecare e liiiiiber sa inteleaga ce vrea.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s