Uuuuuuuuuuseless

Mă gîndeam să pun un titlu mai rău. Un Despre cum sa scrii cel mai prost roman de dragoste la 70 de ani, dar mi s-a părut în cele din urmă prea drastic.

Ideea e următoarea, n-am citit prea multe de Vargas Llosa, dar tot ce am citit pînă acum mi-a plăcut.

De ce zic pînă acum? Pentru ca Rătăcirile fetei nesăbuite (Humanitas, 2007) este fără doar şi poate una dintre cele mai mari ţepe pe care mi le-am luat în ultima vreme în materie de cărţi.

Care-i povestea?

Ricardo Somocurcio se îndragosteşte în anii adolescenţei de Lily. Bun, mai departe povestea se va tărăgăna pe felul în care Lily nu e Lily, şi nu numai ca nu e Lily dar nu e nici chiliană aşa cum i-a făcut pe toţi să credeadă, ci este de-a lor, adică peruană.

Urmează un terci de fugăreli prin diverse oraşe ale lumii. Parisul în mod special—oh vai, să mai scrii în ziua de azi un roman în care scopul personajului principal e să locuiască în Paris, ce poate fi mai fad, mai lipsit de orice-orice-orice surpriză sau urmă de inventivitate? Apoi Londra, apoi Tokio şi în final Madrid. Fiecărui oraş îi corespunde şi o nouă identitate a personajului Lily.

Deci, printre fugăreli şi identităţi falsificate şi zăpăcite în scopuri nobile (cum ar fi banii, deci un trai mai mult decît decent, în consecinţă şi fericit) lăbărţate pe parcursul a 40 de ani virtuali şi a 336 de pagini concrete, Lily mai are timp să-l sune pe Ricardito din cînd în cînd.

Amuzant sau nu, în loc de Alo conversaţia începe cu un Mă mai iubeşti băiete bun?.

Se poate şi mai amuzant. Viaţa lui Ricardito nu numai că este o continuă aşteptare a telefoanelor, dar este doar atît şi nimic altceva.

Fără relaţii cu alte femei în paralel (sau oricum prea puţine, prea sporadice şi evident, eşuate), fără încercări de a scăpa de autodistrugerea sentimentală plictisitoare şi aproape penibilă pe alocuri, sufletul lui Ricardito se dedică întru totul micuţei chiliene iar intelectul lui Ricardito se dedică traducerilor.

Eu ştiu un singur lucru: că în ziua de azi şi ceva îmi spune că nu numai în ziua de azi, niciun om nu este capabil de atîta altruism şi de atîta autoflaglare sentimentală. Dacă se întîmplă bombe de genul celor prezentate în paginile romanului ăstuia, atunci omul nu e om. Pur şi simplu nu e. Atunci, după ce veţi fi citit romanul, o să-mi daţi dreptate şi o să vă însuşiţi superba afirmaţie (copyright: îi a mea!) Unul dintre cele mai puternice exemple de personaje neverosimile este incontestabil, indubitabil, fără doar şi poate şi fără niciun fel de discuţie Ricardo Somocurcio?

Treaba e mult mai complicată, o să ziceţi bine-bine, dar e ficţiune. Bun, e ficţiune dar nu pot să mă hotărăsc ce e mai grotesc: să te gîndeşti ca simplu cititor dacă e sau nu posibil să existe cîndva, undeva vreun ins cu aceeşi compoziţie psihologico-afectivă ca cea a lui Ricardito sau să te rişti ca autor într-un asemenea hal şi să îl creezi pe Ricardito?

Este absolut în van şi fără niciun rezultat.

Aş mai scrie despre singurul lucru care m-a scos la propriu din minţi în timpul lecturii. Felul ăsta stupid în care pesonajele nu îşi arată vîrsta în roman. Da, anii trec dar se măsoară în evenimente politice, în guvernele care pică şi în cele care le iau locul.

Dar timpul nu atinge în niciun fel personajele, au această stupidă conformaţie de Adam şi Eva în Edenul secolului XX, cu stîngăciile şi poticnelile de rigoare.

Iar Ricardito, acest coşmar literar pe care mi-l asum întru totul m-a pus la încercare inclusiv cu scene superbe de plîns şi încercări de suicid nu pentru patrie, nu pentru artă, nu pentru idei măreţe cum ar fi derizoriul existenţei ci ci ci ci ci ci ciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

pentru o femeie.

O fi poate vreun accident sociologic explicabil numai prin faptul că melodrama trebuie să se fi născut în America Latină.

 

Oricum, lectură plăcută pentru cine se încumetă.

 

P.S. mi-am schimbat şi theme-ul în ceva mai vesel, o să-mi fac şi un blogroll şmecher… hihi.

Lasă un răspuns

