Gene false, Paradjanov şi alte chestii

Grozav. Doar ce am intrat într-o pasă pe care aş numi-o simplu “nu-fac-nimic-altceva-toată-ziua-decît-să-mă-uit-la-filme”, ceea ce nu e rău, căci mă culturalizez din plin dar în egală măsură nu e neapărat bine, căci am examene pentru care nu citesc. O, da!!!!

Sînt o ignorantă. Nu mă interesează faptul că o să ratez şansa vieţii mele, aceea de a produce nişte cuvinte grozave, măreţe, impresionante pe un cîcat de foaie despre literatura franceză din secolul nouăşpe. O nu, să fim lucizi. Cum, cum să mai trăieşti dacă nu ai citit cele 1000000 de mii de cărţi pe care ar fi trebuit să le fi citit pînă acum? Cum?! Cum să nu-ţi pui ştreangul la gît, mustind de remuşcări???

Mă rog, lăsînd bolile universitare, azi am văzut două filme superbe.

Primul este un film pe care îl tot caut de cînd eram în liceu (fascinant, ce-mi place cronologia asta schizoidă. “De cînd bla bla?” “Oh de cînd eram în liceu!”) şi pe care în sfîrşit, ieri, prin bunăvoinţa youtube-ului l-am văzut.
Se numeşte Sayat Nova, a apărut în 1968 şi a stîrnit un puhoi de controverse, a fost cenzurat iar regizorul, Serghei Paradjanov a fost închis. Pentru cei care se pregătesc să îl vadă, nu e nimic din ceea ce aţi văzut pînă acum în materie de film, după cum nu este nimic din ceea ce veţi vedea vreodată în viitor (cred eu).

Filmul este un colaj de scene care prezintă viaţa poetului armean Sayat Nova. De departe, este unul dintre cele mai frumoase filme din lume. Cadrele sînt statice, decorul este stilizat. Mişcarea actorilor e aproape o coregrafie. De fapt, ceea ce mă înnebuneşte este faptul că tot filmul este o demonstaţie de perfecţiune în tot ceea ce înseamnă formă, culoare, mişcare, perspectivă. Nu ştiu în ce măsură a fost căutată şi studiată pînă în măduvă, înainte să iasă produsul finit, pentru că nu sînt în posesia informaţiilor ăstora preţioase (încă). Dar spectacolul vizual este unic. Coloana sonoră la fel. Nu cred că are sens să mai lungesc povestea, pentru că am senzaţia că ea poate fi lungită la infinit. Cred ca Sayat Nova este unul din puţinele filme depre care ai putea să vorbeşti o viaţă întreagă în fiecare epocă fără să epuizezi vreodată subiectul. Faza cea mai mişto este că te face să-ţi pui nişte întrebări generale şi controversate.

Cum ar fi banala “ce este cinematografia?” Este ea strict imagine? Este imagine + alceva? Este de fapt pictură+muzică+literatură? Şi dacă da, care primează dintre astea trei? Desigur, e în funcţie de fiecare regizor, de fiecare film în parte… Dar totuşi în mod universal şi absolut, nu primează oare componenta picturală? Imaginea, adică? Şi dacă imaginea primează, atunci care este diferenţa dintre a viziona un film şi a viziona o galerie de artă. Mă rog… ceea ce voiam să spun este că ceea ce face Paradjanov în Sayat Nova este după umila mea părere o încercare de a îmbina domeniile astea 3 într-un echilibru perfect. Chiar s-ar putea să cred cu tărie că intenţia asta a fost. Am şi argumente, dar acum nu am timp să le expun, deşi ipoteza este una super mişto şi tentantă în acelaşi timp.

So, repet: pictură+muzică+literatură în cantităţi egale. Şi problema chiar este de studiat.

Să dăm şi o mostră:

A, dacă sînteţi curioşi am citit şi un articol apărut pe liternet care porneşte de la o idee interesantă dar care evident deviază în alceva (interpretare de simboluri- care nu zic că nu ar fi interesantă dar e o muncă de nebun. În plus dacă tot o porneşti ar fi frumos să o sistematizezi bine şi să o duci pînă la capăt).

The end, că mă aşteaptă G.

Ah, al doilea film era prima parte din Ivan Grozny, despre care aş putea să zic pe fugă următoarele: că actorul Nikolai Cherkasov este realmente un bărbat frumos în prima parte a filmului, că filmul în sine l-am privit gîndindu-mă la Stalin şi încercînd să înţeleg acestă latură de porno-intelectual care a deviat din relaţia cu personajul istoric amintit (să ne gîndim doar la secvenţele în care Nikolai Cherkasov, cu ochii lui negri si mari priveşte în gol urlînd “O singură Rusie! O a treia Romă” -> citatul e aproximativ) şi că genele false chiar creează atmosferă.
Yeah!

Anunțuri

4 gânduri despre &8222;Gene false, Paradjanov şi alte chestii&8221;

  1. Sa-ti doresti sa vezi Sayat Nova, in liceu fiind, este mult prea mult :)…Ce este cinematografia? Adevar, adevar 24 de fotograme pe secunda, un instrument de cunoastere, existentialism pur, de m-ar auzi Godard!

  2. Da, ce să zic, am avut oameni faini pe lîngă mine în timpul liceului. De fapt ăsta e secretul, oamenii contează întotdeauna. Oamenii produc artă, oamenii o consumă. Fascinant (fără glumă).

  3. Good old times…da, intuiam raspunsul (am empatie pentru astfel de raspunsuri), poate pentru ca si eu am fost la CNMB in perioada aceea (am terminat in 2006),intr-adevar erau multi artisti printre voi, cei mai mici (fara gluma).
    De vazut si Pillow Book al lui Greenaway, exploreaza acelasi tip de sensibilitate (ma refer la Sayat Nova), cel putin pentru mine.

  4. Da, eu am terminat în 2007, mare diferenţă de vîrstă între mine şi tine… Într-adevăr am prins nişte vremuri foarte mişto şi da, erau mulţi artişti printre noi ăştia mai mici. E în special meritul lui Mircea ( http://mircea-tuglea.blogspot.com/ ) 😉
    Filmul tău nu l-am văzut, merci de recomandare. Dacă mai ai şi altele te rog să nu eziţi. 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s