Foamea de bani şi situaţia învăţămîntului superior

Dacă tot am făcut ceva gălăgie pe blogu’ ăsta cu privire la infinitele problem universitare care mi-au mîncat nervii şi care ştiu că niciodată nu se vor rezolva, să-i dăm înainte, zic.

Săptămîna trecută a trebuit (mă rog, a fost pînă la urmă alegerea mea, nimeni nu m-a ţinut sechestrată în lanţuri) să stau la un curs de TL (teorie literară pentru necunoscători) în urma căruia mi s-a confirmat, encore une fois, că treburile în facultatea asta sînt pură improvizaţie. Să expun pe scurt evenimentul: respectiva doamnă profesor a considerat că este mai important (vreau să cred că pentru noi, pleava studenţească) să comenteze rezultatele noastre, ce-I drept dezastuase de la examenul de pe semestrul trecut. Examen care după umila mea părere ar fi trebuit să dureze 3 ore, nu două. Pentru că să faci o analiză de tip Auerbach pe nu ştiu cîte fragmenţele din Cărtărescu plus să comentezi un fragment din Tudor Vianu necesită timp. Sau eu una am nevoie de mai mult de două ore. Mă rog… După cum ziceam, doamna profesor a optat pentru o mustrare-morală cu iz apocaliptic în detrimentul unui curs de TL. Nimic de zis pînă aici. Întrebarea pe care mi-o pun eu este what the fuck is the use of all this? Da, am colegi care după aproape trei ani de facultate nu sînt în stare să scrie corect după normele ortografice ale limbii romîne. Da, presupun că indivizii respectivi nu sînt în stare să-şi structureze coerent un text pentru un examen (lăsînd la o parte reproşurile mele care sînt deja nişte problem clasice: prea mult în prea puţin timp). Dar nu pot să nu mă întreb în acelaşi timp dacă nu cumva vina nu îi aparţine în exclusivitate studentului. Trebuie să fii de-a dreptul obtuz ca să nu-ţi dai seama că asemenea catastrofe îşi găsesc explicaţia în două puncte.

Primul e criteriul de selecţie la admiterea în facultate de care am mai scris şi cu care nu sînt de acord şi nu voi fi niciodată, şi anume admiterea pe baza mediilor de la Bacalaureat . Care bineînţeles că îşi are explicaţia sa: finanţarea pe cap de student, o enormitate. Normal că interesul e să intre cît mai mulţi, căci altfel cum şi-ar atrage iubita universitate bănuţii cuveniţi?!? După-aia mă trezesc eu punîndu-mi întrebări existenţiale de genul cum este posibil să nu avem o sală pentru anumite cursuri? Oare asta înseamnă că sînt mai mulţi studenţi decît numărul pe care îl suportă clădirea în sine?

Al doilea e faptul că studenţii trebuie să promoveze examenele, să asigure o continuitate. Pe scurt, profesorii trebuie să aibă studenţi la cursuri, şi studenţii nu-i ai dacă îi exmatriculezi pentru că efectiv nu ştiu să scrie.
Deci, în condiţiile în care toată lumea cunoaşte aspectele astea ale vieţii universitare bucureştene, care mai e rostul unui discurs în care ni se vorbeşte despre responsabilitate şi alte valori care, cică ne-ar lipsi? Cine naiba duce lipsă de responsabilitate? Studenţii ăia care trec ca gîsca prin apă printr-o facultate sau profesorii care fac acest lucru posibil? Oare distinsa doamnă profesor e conştientă că participă activ la degradarea continuă şi prograsivă în care se află facultatea la care sînt acum studentă?! Şi dacă este, atunci cum poate să ne verse doar nouă în cap lăturile eşecului?

Asta aşa, doar o mică bubă care îmi furnizează mie cantităţi enorme de material asupra căruia mă trezesc meditînd. Partea bună a faptului că ciclul s-a redus la 3 ani e că se termină mai repede. Că nu mai rezist!

2 gânduri despre &8222;Foamea de bani şi situaţia învăţămîntului superior&8221;

  1. Haha, pe mine ma amuza faptul ca multi profi pierd vremea cu comentarii d-astea lamentoase (presupun cacuvantul nu exista in dex deci imi merit pe deplin patru-ul glorios 😀 :D) si apoi tot ei se plang de cremenalii care le-au scurtat programa blabla. Si cand te gandesti ca dintre putinele cursuri de TL existente, unul s-a dus deja cu mustrarea tip dirigentie 🙂
    si nu stiu cum se face ca tocmai un om cu adevarat genial ca Negrici reuseste sa spuna ce are de spus intr-o ora si ceva!! wow!

    dar nu uita…reusim sa fim noi insine numai renuntand a mai fi noi insine 😛 :))))) (parca asa era…nu? eu ieri eram prea amuzat-stupefiata-adormita ca sa mai scriu :D)

  2. Da, Negrici e de-o disciplină şi de-o rigoare ciudată în timpul cursului. Not to mention că în ora aia şi un sfert are timp să facă şi glume… Cred că într-o altă viaţă a fost The Time Master… Cît despre faza cu TL-ul de semestru’ ăsta needless to say că face obiectul încă unui episod memorabil din jurnalu’ dezamăgirilor mele universitare. Dar mă rog, nimic nu mă mai miră… Noroc cu SVP, apropo de “reuşim să fim noi înşine numai renunţînd la a mai fi noi înşine.” Deşi băi! Eu încă nu pot să trec peste faza asta cu abordarea lui Nae Ionescu. Eu am înţeles ce-a vrut omul să demonstreze. Că gîndirea asta duală e mare lucru şi că este pierdută pe veci în epoca noastră. Corect. Da’ faptu’ că excluzi contexul nu e o chestie aşa, cam structuralist-riscantă? În fine, e cam delicat subiectul, n’est-ce pas? :-s

Lasă un răspuns

