Camil Petrescu la sfarsit de an…

… ma chinuie noptile. Ultimele trei cel putin. O fi si asta un soi de senilitate in stare incipienta, cum se mai intampla sa vezi la foste profesoare de limba si literatura romana vorbind cu o patima exagerata despre cine stie ce scriitor roman care le-a marcat vizibil si pe care, pare-se, doar ele l-au inteles cu adevarat.
Camil Petrescu, care nu numai ca nu mi-a placut ever dar pe care cu cat il recitesc mai mult cu atat il consider mai departe de ceea ce se spune ca ar trebui sa fie.
Ieri seara, inainte sa adorm (eu nu numar oi si nici nu imi lansez tot felul de filme imaginare in care sa fiu protagonista…) ma gindeam la situatia ( de altfel singura ) din Patul lui Procust.
Un barbat care, aflat in patul metresei lui citeste (cu nesat as spune) scrisorile dintre mai-sus-numita si un poet-gazetar al epocii. De ce? Pentru ca nu isi poate explica cum se poate ca ea, actrita si personalitate mediocra, sa fie iubita cu atata patima de Ladima.
Daca privim astfel (asa cum eu nu pot privi intr-un alt fel) romanul se reduce la starea unui om care nu a cunoscut niciodata Dragostea. Si care, evident, nu isi poate explica ceva ce nu a experimentat. Scurt.
Ca sa bag o fraza in plus, distrugatoare a argumentatiei, cine stie daca nu cumva e o frustrare acolo.
Privit astfel, restul de tone de baliverne scrise si propovaduite despre acest roman (proust, memoria involuntara, etc. samd) sint undeva in plan secund.
Dosar de existente sau nu, cu ce e mai rasarita estetic situatia asta, a omului stand intr-un budoar si citind scrisori de dragoste ultra-siropoase redate de altfel in roman, fata de oricare alta situatie dintr-un roman de dragoste consumist si patetic.
Sa ne intelegem. Problema mea nu este faptul ca Patul e un roman prost, caci nu este, ci ca maculatura scrisa pe marginea lui ma scoate din minti. Canonizarea si cliseele obsesive pe care elevii de liceu le invata pe de rost despre acest roman ma scot din minti.

Si totusi… in Franta e cald, mancarea e groaznica iar eu va urez un an cu cat mai multe dileme literare, poate cineva se risca sa zdruncine canonul literar romanesc din temelii caci asa de bine ar fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii !!!!!

2 gânduri despre &8222;Camil Petrescu la sfarsit de an…&8221;

  1. Bai, le-ai zis super tare! Exact asta cred si eu, doar ca nu mi-ar fi iesit la fel de bine cum le-ai spus tu 🙂 Hai sa zdruncinam canoanele, in general, impreuna! O fi mancarea groaznica acolo, dar vederile sunt geniale!!! :*:*:*
    Te puuuuup, sa ai un an ge-ni-al!

  2. Bre, ca sa zdruncini canoanele tre sa te bati cu dinozaurii care le-au facut/ le fac. Si de multe ori e in dezinteresul tau. Asta daca iti pasa. Daca nu, vorba ‘ceea, sa fim nebuni dar pana la capat. Eu m-as lansa intr-o atrocitate d-asta. Imagineaza-ti: o carte in care sa reevaluezi o buna parte din literatura romana fara a lua in considerare nimic scris inainte pe marginea ei. Mie mi se pare o idee prea misto. Acum daca tot am bagat-o pe blog poate mi-o si fura cineva (cu atat mai bine, si-asa is uber lenesa in ultima vreme 😦 )
    Miss youuuuuuu 😦 😦 😦

Lasă un răspuns

