Marea plictiseală

Există un regret cumplit, acela de a nu fi trăit nicio schimbare majoră de regim, niciun război, nicio revoluție. Odată cu generația mea, istoria a intrat într-o fază cumplită, de estompare, de fade-out.

De aici și paraxodul dezindividualizării, o bombă.

Mă gândeam, adesea, că este o greșeală să credem că am ajuns într-un punct în care individul s-a hiperindividualizat. Egoismul epocii în sine, alimentarea ego-ului prin înstrăinare, singurătate și alte dubioșenii este un fals. Ni s-a luat ceea ce era cel mai important: contextul. În absența lui, în absența unei istorii vii, reale, de care individul să fie conștient și la care să participe activ, starea lui nu contează. E ca și când ne-am revolta plutind aiurea în spațiu, într-un costum caraghios de cosmonaut.

Ce se mai întâmplă cu adevărat, ce s-a întâmplat notabil în ultimii ani, ceva fatal și decisiv care să ne fi cutremurat?

Atentatele, migrația orientală, Europa și multe altele sunt doar episoade izolate la care privim pasivi în spatele unui ecran, cu o tabletă pe genunchi și o bere în față, după o zi de muncă de zece ore într-un domeniu oarecare.

Nu ne mai interesează dezvoltarea noastră, nu mai avem țeluri înalte, nu mai visăm, nu mai facem analogii, nu mai suportăm metaforele, exercițiile de stil, jocurile de șah sau de cărți, visarea. Am devenit plați, anoști, neverosimili, superpragmatici, plictisiți și autosuficienți. De la eul modern, conștient, echilibrat, până la cel postmodern caleidoscopic și vag schizoid am ajuns la vid. Ne-am dezintegrat de tot.

Este un sfârșit care începe să se acutizeze.

Faza mai tristă e că nu ne-au crescut șapte mâini, nici n-am inventat androizii. Ne-am plictisit, ne-am plictisit cumplit de noi, de ce suntem, de ce am devenit. There is no way out…

Lasă un răspuns

